Az ünnepélyes eseményt a házigazda Családi Vállalkozások Országos Egyesületének (CSAVE) elnöke, Rudas László nyitotta meg, aki egyúttal tolmácsolta a rendezvényen nem tudó dr. Berendi Péter, a Kurázsi Konzorcium megálmodójának gondolatait. Rudas László elmondta, a családi vállalkozásokat tömörítő szervezetnek egyenes útja vezetett a konzorciumba, hiszen már nem ma merült fel tagjaik körében az átadás-átvétel, a generációváltás kérdése. Az egyesület az elmúlt időszakban sokat tett azért, hogy megkönnyítse ezt a folyamatot, például az ajándékozásra vonatkozó jogszabályi környezet módosításával. A CSAVE a náluk felhalmozódott tudás és tapasztalatok átadására, továbbadására létrehozott egy alapítványt is, amelyik szintén alapítója a Kurázsi Konzorciumnak.
Az Agrárminisztériumot képviselő Lantos Gergely előadásában arról beszélt, hogy a Kurázsi Konzorcium olyan célokat tűzött maga elé, amelyek az agráriumban is nagyon fontosak. A generációváltás a mezőgazdasági vállalkozásoknak is az egyik égető problémája, hiszen az 55 év fölötti agrárvállalkozók aránya meghaladja az 50%-ot. Gyakran előfordul, hogy az idősebb és a fiatalabb korosztályok között nincs kommunikáció, és kurázsi kell ahhoz, hogy megteremtődjön a párbeszéd. A minisztérium a maga eszközeivel igyekszik támogatni a folyamatot, például a szabályozási anomáliák megszüntetésével, kommunikációs kampánnyal, az agrárvállalkozói létforma népszerűsítésével. A következő hétéves ciklusban nagy súlyt helyeznek majd a tudásátadás támogatására, a digitális megoldások elterjesztésére az agrárvállalkozók körében, a generációváltás erősítésére.
A konzorcium vezetője, a SEED Alapítvány ügyvezető igazgatója, Lakatosné Lukács Zsuzsanna számokkal támasztotta alá a sikeres generációváltás nemzetgazdasági szükségességét. Elmondta: a kis- és középvállalkozások 60%-a családi vállalkozás, amelyek a GDP 20 százalékát adják. Ezen belül a generációváltó vállalkozások termelik meg a GDP 7%-át – ami jelzi a probléma nemzetgazdasági súlyát. A felkészültség, a megfelelő tudásátadási mechanizmusok hiánya miatt a vállalkozásoknak mindössze a 30%-a éli túl az első generációváltást, 10-15%-a a másodikat, 3-5%-uk pedig a harmadikat. A generációváltás előtt álló vállalkozások 28%-ának tulajdonosai nem tudják, kinek fogják majd átadni a vállalkozásukat.
A Kurázsi Konzorcium tagjainak célja ennek a problémának a tudatos, előrelátó kezelése. A konzorcium tagjainak közös az értékrendje és a céljaik, értékláncba szerveződve 6 éves kortól érik el a lehetséges utódokat és az ügy érdekében mozgatni tudják a sok éves civil és piaci létük alatt kialakított kapcsolatrendszerüket.
És hogy miért éppen kurázsi? Mert bátorság kell ahhoz, hogy kipróbáljuk az ismeretlent, elengedjük a biztosat és meg tudjunk hallgatni, hallani másokat és elfogadni az eltérő álláspontokat.
Musákné Gergely Orsolya, a Junior Achievement Magyarország (JAM) Alapítvány ügyvezető igazgatója a szervezet csatlakozási motivációit ecsetelve hangsúlyozta, hogy egy jó csapathoz csatlakozni, ahol jó ötletek születnek jó ügyek érdekében, jó döntés. A JAM célja kapcsolatot teremteni a diákok és (nemzetközi) vállalatok között, egy olyan vállalkozói élmény megszerzése érdekében, amely egy életre elkíséri a 6-24 éves diákokat. Miután a konzorciumban olyan tagok is vannak, amelyek felnőtt vállalkozók fejlesztésével, képzésével, felkarolásával foglalkoznak így számukra megnyugtató, hogy az ő diákjaik kezét is fogja majd valaki, amikor 24 évesen útjukra engedik őket.
A Kurázsi Konzorcium őszi programjáról elmondta: október 7-én tartanak egy Innovációs Napot, amelyen diákokból álló csapatok fognak kidolgozni vállalkozási ötleteket, tapasztalt mentorok segítségével.
Katona Melinda, a Tehetség és Tudás Központ Alapítvány (TTKA) kurátora elmondta, számukra a generációk és a szakmák közötti tudás átadása a fő cél. A tudás körülvesz bennünket, természetesnek tekintjük, de milyen tudásra is vágynak az emberek? A TTKA egyik kutatásából az derült ki, hogy az önmenedzseléshez, kapcsolódó tudás, a kommunikáció és a projektekben való gondolkodás képesség igazán fontos az emberek, a vállalkozók számára. A TTKA a SEED Alapítvánnyal közösen ezért hirdette meg a Tudásbarát szervezet pályázatot, a Kurázsi Konzorciumhoz pedig azért csatlakoztak, mert mindig szívesen tanulnak, és szívesen aknázzák ki az ilyen együttműködésekben rejlő szinergiákat.
Borbély László, a CSAVE Alapítvány kurátora arról beszélt, hogy ez a szervezet a generációváltás másik aspektusára, az átadókra koncentrál. Fontosnak tartják azt a nagy
tudást és kiterjedt tapasztalatot, amit az átadóktól, odafigyeléssel és tisztelettel, meg lehet szerezni. Másik, ugyanilyen fontos feladatuk az átadók túlélésének biztosítása, számukra a vállalkozás átadása utáni értelmes elfoglaltság, tartalmas élet megteremtése. Olyan eszközök kitalálása, amelyek segítik ezt a folyamatot. A kurátor szerint ebben a vonatkozásban nagyon jól tudnak kapcsolódni a konzorciumhoz. Másik lényeges feladatuk az akadémiai és a gyakorlati tudás közötti szakadék áthidalása.
A Kurázsi Konzorciumot a következő vállalkozások és szervezetek támogatják céljai elérésében:
Roland Divatház Zrt.
Istenhegyi Klinika
Bringóhintó Kft.
Infinity Ajándékgyár
Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ)
Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ)
Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ)
További információ: a megküldött háttéranyagban szereplő személyektől